0B1EC081-7F12-4C67-AC19-1ED10CF0505AArrow downArrow rightArrow rightArrow upCalendarClose984D9BFC-BA95-41CD-AA38-65F5DB27F79DLocation (large)Location (small)MenuNetvliesPlaySearchFacebookInstagramLinkedinTwitter

De Volkskrant geeft BredaPhoto vijf sterren: “De kwaliteit is ongekend hoog”

Onlangs werd BredaPhoto door de Volkskrant benoemd als één van de culturele hoogtepunten van dit seizoen. Een meerdaags bezoek werd aangeraden. Op maandag 3 oktober publiceerde De Volkskrant een recensie waarbij het festival met maarliefst vijf sterren werd beoordeeld. "De kwaliteit is ongekend hoog"

3 oktober 2016
Lees de recensie door Arno Haijtema op Volkskrant.nl : De kwaliteit van BredaPhoto is ongekend hoog – ★★★★★

De expositie van The Absent State, op de binnenplaats van het Breda’s Museum, is volgens recensent Arno Haijtema een hoogtepunt van BredaPhoto. “In deze expositie wordt belicht wat burgers doen in tijden van maatschappelijke versplintering.” Hier zijn zwartwit foto’s te zien van mensen die in de VS een gekozen zwervend bestaan leiden. Kinderen op het Chinese platteland die er alleen voor staan, studenten in Congo die op sublieme ideeën komen als de overheid niet meewerkt, Griekse burgers die elkaar steunen in een verpletterende economische crisis en verontrustende beelden uit Venezuela waar de verzorgingsstaat is verdwenen en daarmee de wederzijdse barmhartigheid.

“De foto’s van Jia Dai Teng Fei zijn om in te verdrinken zo mooi”


Poëtisch hoogtepunt
De foto’s van Jia Dai Teng Fei worden door Haijtema genoemd als het poëtisch hoogtepunt van BredaPhoto. Deze Chinese fotograaf maakte beelden van kinderen op het platteland in China die verlaten worden door hun ouders, die in de steden aan het werk moeten. Ook de kinderen worden geforceerd om zelf aan de slag te gaan. Haijtema: “Ploeteren op het weerbarstige land, voor opa of oma met tbc zorgen, de eenzaamheid van een ouderloos bestaan overwinnen en toch welgemoed in het leven staan. De veerkracht van die kinderen wordt samengebald in een overdonderend portret van een oplichtend meisje tegen een blauwzwarte avondhemel. Gepresenteerd zoals dat alleen kan in de openlucht, op het formaat van een klein zwembad. Om in te verdrinken zo mooi.”

Chassépark
Ook de exposities in het Chassépark van Michael Wolf, Xu Yong, Antoine Bruy, Alexey Shlyk worden belicht in het artikel. “Shlyk zoekt in alledaagse spulletjes naar improvisatietalent. Die is in zijn land, nog altijd in post-communistische sferen, ruimschoots te vinden want aan gebruiksartikelen is volop gebrek. Zodoende knutselen de Wit-Russen zelf op ingenieuze wijze de voorwerpen waarin de dictatuur niet voorziet: een vaas gelijmd uit duizend scherven, een halter met bakstenen als gewichten, een beschermbril geknipt uit een petfles. Shlyks ode aan de vindingrijkheid is vrolijk en inspirerend, net zoals, in het park naast het plein, talrijke projecten dat zijn.”

De expositie van Xu Yong is één van de opvallende presentaties bij BredaPhoto. Hij fotografeerde de studentendemonstraties voor meer vrijheid in Peking, in 1989. De beelden worden gepresenteerd als kleurennegatieven op groot formaat. “Wie in China al te openlijk spreekt over de door de met geweld onderdrukte demonstraties, riskeert nog steeds vervolging. Door de negatieven zelf te fotograferen met smartphone of tablet, kan de bezoeker ze omzetten naar normaal kleurenbeeld – mits het beeldbewerkingsprogramma daarin voorziet. Volgens Xu ligt aan zijn keuze om negatieven te presenteren een puur artistieke keuze ten grondslag. Het is evenwel aanlokkelijk ze te zien als een subtiele manier om het bloedige Chinese verleden niet te vergeten, en de slachtoffers van het geweld als het ware door beeldbewerking opnieuw tot leven te brengen.”

YOU
In een eerder artikel over BredaPhoto in september, kon Haijtema al een meerdaags bezoek aan het festival aanraden. Van wat hij gedurende een lange middag rondzwerven door Breda aan fotoprojecten zag, is de kwaliteit ongekend hoog en past het merendeel goed in het festivalthema. “Vaak heeft zo’n grote manifestatie iets oeverloos, omdat uit alle macht wordt geprobeerd de meest uiteenlopende fotografie in het keurslijf van het thema te dwingen. In die val zijn de curatoren van BredaPhoto niet getrapt.”